Meesterschenkerij

Meesterschenkerij

SVH-Meesterschenker

De SVH-Meesterschenker-titel is verbonden aan het behalen van het vakdiploma, dat de hoogste graad van vakbekwaamheid in de drankverstrekkende sector van de horecabedrijfstak dekt. In 1987 slaagden de eerste meesterschenkers voor dit diploma. Zij hebben een zeer brede kennis van bier, wijnen, gedestilleerd / cocktails en alcoholvrije dranken. Daarnaast zijn ze gastheer en volleerd ondernemer.

Sinds 1987 is in Café Jos deze meesterschenkerstitel vertaald in de fomulecomponent Meesterschenkerij. Een voorbeeld dat inmiddels is gevolgd door Proeverij Caruso te Roosendaal.

Kwaliteit als belangrijkste kenmerk

Uitgangspunt en kerngedachte bij de verdere omgeving en invulling van de meesterschenkerij is het scala van mogelijke dranken zo breed mogelijk of geheel te dekken. Hierbij moet KWALITEIT het belangrijkste keuze-criterium zijn bij de samenstelling van het assortiment. Zulk een assortiment wordt noodzakelijkerwijs gecommuniceerd middels een vakkundig advies door de meesterschenker en/of medewerkers. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van instrumenten als:

– gestructureerde drankenkaart
– menu-vorm verkoop
– proeverijen (in brede zin)
– mondelinge adviezen
– seizoens-suggesties
– uitstraling bedrijf
– internet-presentaties

De meesterschenkerij als formulebasis en kern van het commercieel ondernemen is te koppelen aan tal van andere formule-componenten, te weten:

– buurtcafé
– grand-café
– dorpscafé
– eetcaférestaurant
– pub

Meesterschenkerij als formule

De basis van kwaliteit als hoogste norm voor het vakmatig ondernemen maakt het (bijna) vanzelfsprekend dat eveneens ethisch verantwoord ondernomen wordt, waarbij respect voor gasten, medewerkers, buren en toeleveranciers basis van handelen zijn. De positie van de meesterschenkerij in maatschappelijk opzicht is er een van positief bijdragen en streven naar een kwalitatieve verhoging van het leefmilieu. Dit vooral ook door sociaal hygiënisch verantwoord te ondernemen.

Het commerciële voordeel van het kiezen voor en het invoeren van de meesterschenkerij component binnen een formule is dat een positief kwalitatieve uitstraling en imagovorming plaats vindt die dermate onderscheidend werkt dat de financiële kant van het ondernemen vanzelf goed komt.